Een dikke week geleden mocht ik een debat leiden over de toekomst van het Alphense winkelhart. Een paar dagen voordat het zover was meldde zich een vooraanstaande plaatsgenoot met de nededeling dat ik dat niet kon, omdat ik geen verstand had van “retail” oftewel: het winkelbedrijf.
Tsja, wat moet je nu met zoiets? Geen verstand van winkels, nou ja, dat kan natuurlijk. De vraag was meteen of die kennis voor mij als presentator relevant zou zijn. We hadden immers een heel aantal retaildeskundigen aan tafel en ook mensen die dagelijks met winkels te maken hadden. Dat leek “bijna voldoende”. En inderdaad, als ik als journalist kennis zou moeten hebben van alles wat in een talkshow aan de orde komt, dan zou ik doldraaien. Het is ook helemaal niet nodig want het is mijn taak om de deskundigen aan het woord te laten. En dus was er alle aanleiding om gewoon door te gaan.
Daar komt bij dat de kans groot is dat ik wel degelijk enige kennis heb van het winkelbedrijf . Ik ga niet zeggen dat ik specialist of echte deskundige ben maar ik weet er wel iets van af. Dat komt dan weer doordat ik een jaar of vijf eindredacteur ben geweest van het tijdschrift van de Winkeliersvereniging Alphen. Ik heb in die tijd enkele honderden artikelen zien passeren en geredigeerd en menige vergadering van het verenigingsbestuur bijgewoond. Bovendien…schreef ik enkele jaren daarvoor al boeken en artikelen voor uitgeverijen als Zorn en School en bedrijf. Het zou toch vreemd geweest zijn als ik daarvan helemaal niets had opgepikt.
Kortom, onze vooraanstaande Alphenaar had zich lelijk vergist, iets wat ik hem natuurlijk niet kwalijk kon nemen want vergissen is mensenlijk. Nu maar hopen dat hij zich in één van zijn vele speeches niet ook vergist maar dat zal vast wel meevallen!